Daily Archives: 2015/11/28

Nuclear waste repository to install safety chambers via The Santa Fe New Mexican

CARLSBAD — Managers at the federal government’s troubled nuclear waste repository in Southern New Mexico plan to install several safety bunkers. [….] The repository has been closed since February 2014, when a container of waste from Los Alamos National Laboratory … Continue reading

Posted in *English | Tagged , , , | Leave a comment

Agni-I nuclear-capable missile test fired successfully in Odisha via India Today

The Agni-I missile was successfully test fired today by India today from Dr Abdul Kalam Island test range off the Odisha coast as part of Strategic Forces Command (SFC) training exercise. The nuclear-capable missile is proficient in hitting a target … Continue reading

Posted in *English, Français | Tagged , , | Leave a comment

Akwa Ibom leaders reject plan to build nuclear plant in the state via Premium Times

Akwa Ibom State leaders have once again rejected a federal government proposal to build a nuclear plant in the state. Nigeria, Africa’s biggest economy, remains plagued by perennial shortage of electricity. Two proposed nuclear plants, conceived by the former Goodluck … Continue reading

Posted in *English | Tagged , | Leave a comment

放射性廃棄物の再生利用 via みんな楽しくHappyがいい

どんどんどんどん高い線量を全国民が強いられる状況」 11/10おしどりマコさん講演・南相馬(文字起こし) […] 本当に思うんですけれども20mSvをね、原発事故の後受け入れるっていうのは、特定避難勧奨地点とか原発事故が起こった汚染地域の問題じゃなくて、本当ウチらに関わることで、どんどんどんどん、「全国どこでも20ミリぐらい当たり前になりますよ」みたいな話だと思うんですよ。 […] 「中間貯蔵開始後 30 年以内の県外最終処分に向けて、除去土壌等の減容化」今までは減容化だけでした。 しかし今年から「再生利用」ということが、減容化と再生利用がセットで入っていました。 「再生利用にできるだけ早い段階から取り組むことが重要である」と。 「減容化・再生利用に関する技術開発及び必要な環境整備を進めるとともに、情報の発信やモデル的な再生利用の取組等を通じ、安全・安心を確保しつつ、全国民的な理解の醸成を図っていく必要がある」と。 「特に除去土壌等の再生利用を推進していくためには、公共事業等での活用が重要であり、関係省庁・自治体と連携して進めて行く必要がある。」ということが出されたんですね。 「再生利用に関する技術的課題について」本当に議論が始まったばかりでまだ2回目はないんですけど、本当に議論の途上なんですけど、利用先の用途として道路用とか河川とか、鉄道や空港もあるんですけど、公園緑地造成、宅地造成にも利用される用途として入っているんですね。 それを、何をどこにどうやって使うかの議論が始まったところなんですけど、 じゃあどのレベルのものなの?」ということもまだ議論が始まったばかりで、 […] 本当に全然わからない話だと思いますよ。 こんな放射性廃棄物の再生利用というのは、今までやったことのない話だと思うので、とてもこれも問題だなと思います。 もっと読む。

Posted in *日本語 | Tagged , , | Leave a comment

A ground zero forgotten: The Marshall Islands, once a U.S. nuclear test site, face oblivion again via The Washington Post

A boy and his grandfather are fishing in the shallows off their tiny island, a dot of green in the sapphire eternity between Hawaii and Australia. The flash comes first, silent and brighter than the sun, from a four-mile-wide fireball … Continue reading

Posted in *English | Tagged , , , , , , , | Leave a comment

変わるアメリカの世論、「被爆」描いた米国作家のノンフィクション好評価 via 西日本新聞 (yahoo.co.jp)

戦後70年を迎えた今年夏、米国人作家スーザン・サ ザードさん(59)が被爆者の生涯や被爆地長崎の姿を描いたノンフィクション「NAGASAKI―LIFE AFTER NUCLEAR WAR(長崎― 核戦争後の生活)」が、米国で出版された。原爆を正当化する考えが根強い米国だが、新聞の書評が好評価を示すなど注目を集めている。  ニューヨーク・タイムズ紙は「(原爆による)この虐殺を忘れることは被害者への冒涜(ぼうとく)。(この本は)再びこのような惨事が起きないための一助 となる」と記した。ロサンゼルス・タイムズ紙も「この本を読むことは核兵器を使用したわが国(米国)の道徳的な難問を解くかぎになる。この重要な本を多く の人に読んでもらうことが私たちの希望だ」と評した。 サザードさんによると、核保有国の米国では原爆投下を決断するまでの歴史的過程などについての著書はあるが、被爆者に焦点を当てた著書は珍しいという。  出版後、本に「賛同」するメールが約70件寄せられる一方、米退役軍人らから抗議のメールが20件と手紙2通が届いた。内容は「旧日本軍の中国への侵略や戦争捕虜の扱いをどう考えるのか。戦争終結には原爆は必要だった」との趣旨だったという。 だがサザードさんは「米国には博物館もなく、米国では高等教育を受けた大人も原爆による被害を知らない。被爆体験を知れば核兵器が不要なことは分かる」と訴える。 続きは変わるアメリカの世論、「被爆」描いた米国作家のノンフィクション好評価 関連記事: ‘Nagasaki: Life After Nuclear War,’ by Susan Southard via The New York Times

Posted in *日本語 | Tagged , , , , | Leave a comment